Krönika


I en av våra kurser har vi fått i uppgift att skriva en krönika. Blev ganska nöjd med den så tänkte att jag lägger upp den här också.

Är det okej att våldta en tjej med kort kjol?

Halloween 2008 var jag på ett uteställe och dansade. Jag går tvärs över dansgolvet för att komma bort till mina vänner som står på andra sidan. Helt plötsligt, från ingenstans, kommer en killhand flygande fram och börjar tafsa ”down there”. Förbannad slänger jag tillbaka handen och fortsätter min väg över dansgolvet. Ett, tu, tre så kommer samma hand åter framflygande och grabbar tag om mitt ena bröst. Av någon anledning vänder jag mig inte om för att ge den skyldige en fet jävla spark i skrevet utan måttar istället en spark rakt bakåt med en av mina stilettklackar. Tror tyvärr inte att jag träffade. En spark i skrevet hade varit effektivare.

 

Jag minns fortfarande vad jag hade på mig den där kvällen. Genomskinliga strumpbyxor och en kort, svart klänning. Om jag hade haft jeans och pösig polotröja, hade killen fortfarande tafsat på mig då? Jag tror faktiskt inte det. Antagligen hade han gått på någon annan stackare som haft mindre kläder på sig. Men ger en tjejs kläder en kille rätt att tafsa bäst han vill? Att våldta bäst han vill? Helvete heller.

 

”Jag skulle aldrig våldta nån”, säger en kille. Flera av de andra killarna skrattar lite, någon mumlar ”Nej, det hoppas jag verkligen”.

Så fortsätter han:

”Men om jag skulle göra nåt så skulle jag ta en tjej med kort kjol. Om jag ser en tjej med en lång kappa så tänker jag att hon är snäll och fin. Om jag ser en tjej med höga klackar och kortkort så tänker jag att hon vill nåt. Tjejer skulle vara lite försiktigare och minska riskerna.” (Wennstam 2002 s. 29)

 

Katarina Wennstam har skrivit en alldeles lysande bok som heter Flickan och skulden.  Där tar hon bland annat upp exempel om hur det i förhör med drabbade tjejer frågas vad hon haft på sig vid tillfället för våldtäkten, likaså frågar de om hon har druckit och hur mycket. Så det är okej att våldta en tjej med kort kjol? Det är okej att våldta en tjej som var full, för hon kanske inte minns att hon gick med på det hela?

 

En tjej ska i teorin kunna gå runt naken och stupfull om hon vill det. Det finns ingen som kan våldta henne och sen rättfärdiga det med ”hon var ju naken och full, klart att hon ville något”. Nej, tjejer vill inte ha sex bara för att de visar lite hud. Nej, tjejer vill inte ha sex bara för att de är fulla. Att en del killar använder det som en slags ursäkt är bara sorgligt. Klart att det finns undantag, att vissa tjejer klär sig urringat för att de kanske vill ha något. Men det ger inte killarna rätt att ta det för givet när det gäller alla tjejer.

 

Vissa av oss är pryda och skulle aldrig ta på oss en del av de kläder som idag är trendiga, andra verkar vilja bli förkylda oavsett årstid och har inte många tygstycken på kroppen. Det kan vi tycka vad vi vill om.

Men en sak är glasklar. Det får aldrig påverka den flickans eller kvinnans trovärdighet. Det får aldrig vara så att det påverkar hennes chanser att få rätt om hon blivit utsatt för ett brott. Aldrig. (Wennstam 2002 s. 12)

 


Kommentarer
Postat av: Någon

Tänkt dig om en tjej tafsar på en kille "där nere" och slutar inte när killen säger ifrån, vad skulle hända om han då sparkade bakåt eller försökte slå sig ifrån kvinnan. Förmodligen anmäld för misshandel.



2012-07-13 @ 11:45:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ordet är ditt:

Trackback
RSS 2.0